Med krop og sjæl solidt plantet i 5000 m2 vild have på Sydlangeland, leves der med fokus på glæden ved det store i det små - i menneskeliv, i naturliv, i læseliv, i kreativt liv. Bloggen bruges til at dokumentere og dele uddrag af livet.

fredag

"H.C.Andersen synger" - baggrund for offentliggørelse

Længe før jeg lærte at bruge en computer, og længe før man i Odense begyndte at planlægge fejringen af 200-året for H.C.Andersens fødsel, blev jeg dybt optaget af hans digte og historierne bag - og dermed hele universet i og omkring H.C.Andersen, hans bekendte, tid, liv og verden.

Med skrivemaskine, papir, saks, lim og de der små stinkende (og meget giftige) flasker med rettelak, som man brugte dengang - og ikke mindst mange, mange timer i Odense Centralbiblioteks magasinkælder, lykkeligt fordybet i de gamle, omfattende samlinger af breve og dagbøger m.m. der ligger fra H.C.Andersens hånd, udgivet af kompetente ildsjæle igennem tiden, skabte jeg et manuskript til en sang- og historiebog, som jeg kaldte "H.C.Andersen synger".

At formidle korrekt, forståeligt og så indholdsmættet som muligt var og er mit mål, såvel i den samling jeg lavede dengang, som i det arbejde jeg udfører nu, på bloggen her og i mit arbejde.

Flere forlag var positive overfor tanken om udgivelse dengang, men ingen turde/kunne/ville investere det nødvendige beløb for at kunne realisere en udgivelse.

H.C.Andersen er nu dukket op i mine tanker igen, bl.a. fordi der findes en gammel historie om at han med sin mor skulle have siddet og spist madpakke ved gavlen af den kirke jeg nu arbejder i. Det er desværre endnu ikke lykkedes mig at finde skriftlig evidens for madpakkehistorien. 

Men lysten til at finde mit gamle materiale frem opstod, sammen med lysten til at genlæse H.C.Andersens roman "Kun en spillemand", fordi byen jeg bor og arbejder i, nævnes i den roman.

I den anledning har jeg valgt at lægge mit gamle manuskript ud til fri afbenyttelse. Forordet og hver sang er fotograferet og langt ind i hver deres eget blogindlæg.

God fornøjelse, hvis nogen skulle komme fordi og kunne få glæde af noget af det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar